48e716ba838d41e5698a96c09148677c

Controversata operă de artă „Comedian", realizată de Maurizio Cattelan, cu o banană lipită cu bandă adezivă pe un perete, ar putea să se vândă cu peste un milion de dolari la o licitaţie, însă experții afirmă că „publicul va decide adevărata sa valoare".

Sotheby’s nu a dezvăluit identitatea vânzătorului la licitația din noiembrie, dar a spus că actualul proprietar al lucrării a achiziționat-o din colecția unuia dintre cumpărătorii inițiali, transmite Știri.md cu referire la libertatea.ro.

Intitulată „Comediantul”, opera de artă are două „ingrediente”. O banană cumpărată de la un magazin Miami și o bucată de bandă adezivă. 

Au existat trei exponate de acest fel, a precizat galeria de artă Perrotin, care le-a pus în vânzare. Potrivit lui Lucien Terras, unul dintre responsabilii galeriei, prin consumarea bananei, bărbatul nu a distrus opera de artă, în condiţiile în care cumpărătorii acesteia au achiziţionat un certificat care le conferă proprietate asupra ideii instalaţiei, fructele fizice fiind menite să fie înlocuite.

A fost mâncată de două ori 

Lucrarea a divizat fanii şi criticii de artă când şi-a făcut debutul la târgul de artă Art Basel din Miami Beach (Florida) în 2019, fiind mâncată de atunci de două ori, o dată în cadrul performance-ului „Hungry Artist” şi apoi de un student flămând, care a lipit coaja înapoi pe perete. 

Se estimează că lucrarea ar putea fi achiziţionată pentru o sumă cuprinsă între 1 milion şi 1,5 milioane de dolari când va fi scoasă la vânzare în cadrul licitaţiei „The Now and Contemporary Evening Auction”, organizată de Sotheby’s la New York pe 20 noiembrie.
Înainte de licitaţie, „Comedian” va porni într-un tur mondial, începând cu o expoziţie la New York pe 28 octombrie, urmând să ajungă apoi la Londra, Paris, Milano, Hong Kong, Dubai, Taipei, Tokyo şi Los Angeles. 

Lucrarea se va întoarce la New York între 8 şi 20 noiembrie, înainte de a fi scoasă la licitaţie. 

ae81171223f79d111a6bbb3457b44589Încă o fermă avicolă din Moldova, a doua la număr, a primit dreptul de a exporta ouă de categoria A pe piața Uniunii Europene.

Despre acest lucru a anunțat Agenția Națională pentru Siguranța Alimentelor (ANSA), scrie noi.md.

Este vorba despre compania Romcris din satul Tîrnova, raionul Dondiușeni.

După cum s-a comunicat, primul producător de ouă (categoria A) din țara noastră, care la 8 octombrie 2024 a primit dreptul de a exporta produsele sale pe piața Uniunii Europene este compania I.M. PB-NORD SRL din comuna Bleșteni, raionul Edineț.

 земля

Prețul unui hectar de pământ a ajuns la 120 de mii de lei în unele raioane de nord ale R. Moldova, iar costurile vor continua să crească, a spus, în podcastul Europei Libere „În esență...”, Vasile Șarban, secretar de stat al Ministerului Agriculturii și Industriei Alimentare.

În prezent, prețul unui hectar de pământ oscilează în R. Moldova, în funcție de regiune și raioane, de la 35.000 la 100.000 de lei, iar potrivit lui Vasile Șarban, în regiunea de nord un hectar de teren poate fi vândut și cu 120 de mii de lei (peste 6,2 mii de euro).

Invitatul podcastului „În esență...” consideră că prețurile la pământ vor continua să crească, mai ales în cazul terenurilor cu sisteme de irigare și a celor cu soluri de calitate superioară. Majoritatea terenurilor din țară sunt de calitate superioară, a precizat Șarban.

Întrebat cum ar putea evolua prețurile la pământ, odată cu aderarea R. Moldova, în perspectivă, la Uniunea Europeană, Vasile Șarban a spus că inițial ar putea crește „exagerat”, așa cum s-a întâmplat, bunăoară, în România și Bulgaria, iar apoi să coboare „la normal cum era până la aderare”.

Invitatul podcastului „În esență...” consideră că prețurile la pământ vor continua să crească, mai ales în cazul terenurilor cu sisteme de irigare și a celor cu soluri de calitate superioară. Majoritatea terenurilor din țară sunt de calitate superioară, a precizat Șarban.

Întrebat cum ar putea evolua prețurile la pământ, odată cu aderarea R. Moldova, în perspectivă, la Uniunea Europeană, Vasile Șarban a spus că inițial ar putea crește „exagerat”, așa cum s-a întâmplat, bunăoară, în România și Bulgaria, iar apoi să coboare „la normal cum era până la aderare”.

Prețul mediu al unui hectar de teren agricol în UE este de 10,5 mii de euro. Cele mai mari prețuri la pământ sunt în Malta – peste 233 de mii de euro per hectar; Țările de Jos – peste 85 de mii de euro și în Luxemburg – în jur de 43 de mii de euro per hectar.

Secretarul de stat al MAIA a mai spus la Europa Liberă că în Moldova utilizarea incorectă și nesăbuită a tehnologiilor au efecte „distructive asupra calității solului”.

Vasile Șarban susține că solul moldovenesc continuă să se numere printre cele mai fertile din lume, iar dacă va continua să fie degradat în ritmurile actuale R. Moldova ar putea pierde acest statut.

ksn9js86gfROCA Industry, primul holding industrial din România specializat în materiale de construcții, a anunțat o extindere strategică în Republica Moldova, marcând un capitol important în evoluția sa. Compania este deținută de ROCA Investments, o firmă de private equity concentrată pe consolidarea și modernizarea capacităților de producție pentru a spori competitivitatea industriei naționale.

ROCA Industry și-a extins prezența în sectorul materialelor de construcții din Republica Moldova prin achiziția companiei Terra Impex, un producător de top de plasă din fibră de sticlă cu sediul în Vulcănești, și prin creșterea participației sale în Europlas Lux, consolidându-și astfel poziția atât pe piața din Moldova, cât și în întreaga regiune. Aceste achiziții, facilitate prin BICO Industries—principalul producător de plasă din fibră de sticlă al ROCA Industry și un jucător dominant pe piața regională—demonstrează intenția strategică a ROCA de a-și consolida capacitățile de producție.

Valorificând succesul celor două fabrici existente, ROCA Industry își extinde operațiunile cu o a treia unitate, anunțând o investiție strategică de 1,5 milioane de euro pentru a înființa o nouă fabrică de producție de vopsea în Republica Moldova. Holdingul este deja prezent pe piață prin compania sa, EVOLOR, care comercializează două linii de produse esențiale: Sticky și Coral. În plus, compania urmează să dubleze producția de plasă din fibră de sticlă la Terra Impex în următorii doi ani, vizând o producție anuală de 30 de milioane de metri pătrați. Această expansiune semnificativă nu va răspunde doar cererii interne în creștere, ci se va alinia și eforturilor regionale de reconstrucție, în special în Ucraina.

ROCA Industry s-a lansat pe piața din Republica Moldova în 2022, navigând într-un peisaj regional complex, marcat de tensiuni geopolitice și incertitudini economice, în special din cauza conflictului din Ucraina, care tocmai începuse. Provocările inițiale au inclus adaptarea la condițiile economice locale, limitările infrastructurii și disponibilitatea resurselor. Cu toate acestea, ROCA a reușit să stabilească parteneriate solide cu furnizori și factori de decizie locali, facilitând o integrare de succes pe piață. Expansiunea companiei în Moldova a creat aproximativ 210 locuri de muncă, sporind capacitățile locale de producție.

Ionuț Bîndea, CEO ROCA Industry, a declarat: 

„Suntem prezenți în Republica Moldova de doi ani și jumătate, de la începutul anului 2022, și suntem aici pe termen lung. Avem planuri foarte mari pentru Republica Moldova, în special în domeniul în care deja activăm, respectiv plasa din fibră de sticlă, unde am investit până acum peste 6,5 milioane de euro. Intenționăm să dublăm cel puțin această investiție și să transformăm fabrica din Vulcănești în cel mai mare producător de plasă din fibră de sticlă din Europa de Est. Ne dorim să pătrundem în noi domenii și vizăm deschiderea unei fabrici în sectorul vopselelor și tencuielilor, o fabrică ce va deservi inițial Republica Moldova. Însă această fabrică va trebui să aibă scalabilitate și posibilitatea de a exporta pe piețele regionale.”

Experiența ROCA Industry în Republica Moldova oferă perspective valoroase pentru alți investitori care iau în considerare această piață, în ciuda conflictului continuu din regiune. Sectorul materialelor de construcții este de așteptat să crească semnificativ în următorii 2-3 ani, creând oportunități valoroase nu doar pentru investitorii strategici interesați să exploreze piața moldovenească, ci și piața regională.

Holdingul ROCA Industry deține, direct și indirect, un număr de 9 jucători cu o prezență semnificativă pe piața construcțiilor: BICO Industries, EVOLOR, ECO EURO DOORS, WORKSHOP DOORS, DIAL, ELECTROPLAST, precum și producătorii de fibră de sticlă Terra, Europlas și Iranga, prin BICO Industries.

hq720 2

Anual, Forbes face public topul celor mai bogați oameni de pe planetă. Faptul că aceștia sunt prezenți în top nu înseamnă că și rudele lor sunt la fel de avute. Multe vedete au frați sau surori care trăiesc în condiții mai degrabă modeste. Nu este cazul familiei celui care, anul acesta, se găsește în vârful clasamentului. În timp ce în majoritatea familiilor vedetelor cu averi colosale regăsim frați cu condiții financiare medii sau modeste, în familia lui Elon Musk lucrurile stau altfel. Fondatorul Tesla și SpaceX conduce clasamentul celor mai bogați oameni din America, cu o avere de aproape 200 de miliarde de dolari, care îl poziționează pe locul al doilea în lume, după Bernard Arnault, scrie retetesivedete.ro

Elon Musk este o vedetă, dar și mama lui poate să se laude cu o performanță neegalată de nicio altă mamă de pe planetă. Toți trei copiii ei sunt super-bogați: doi sunt miliardari, iar al treilea este milionar. 

Maye Musk a crescut doi miliardari și un milionar. Fiul ei cel mare construiește rachete și a fondat compania Tesla, devenind al doilea cel mai bogat om din lume și cel mai bogat om din America.

Al doilea fiu al ei valorează peste un miliard de dolari. Este om de afaceri și chef, dar și proprietarul unui lanț de restaurante. În vârstă de 52 de ani, Kimbal James Musk deține The Kitchen Restaurant Group, o rețea de restaurante situate în Colorado și Chicago. El este co-fondator și președinte al Big Green, o organizație non-profit care a construit sute de săli de clasă în aer liber, numite „Learning Gardens”, în curțile școlilor din Statele Unite.

Kimbal Musk este, de asemenea, co-fondator și președinte al Square Roots, o companie de agricultură urbană care cultivă alimente în containere hidroponice, interioare, cu climă controlată. El face parte din consiliile de administrație ale Tesla Inc. și SpaceX, fratele său, Elon Musk, fiind actualul CEO al ambelor companii. De asemenea, este unul dintre acționarii majoritari ai Tesla. În 1995, a co-fondat, împreună cu fratele său Elon Musk, compania de software Zip2, care a fost achiziționată de Compaq pentru 307 milioane de dolari în 1999. 

Tosca, sora mai mică a fraților Musk, afacere de milioane la Hollywood

Cei doi frați Musk au o soră mai mică, Tosca, în vârstă de 50 de ani, foarte bogată și ea. Mama lor nu poate fi decât foarte mândră de cei trei copii ai ei. Tosca Musk este implicată în industria cinematografică de la Hollywood, unde și-a înființat propria companie de film, care, potrivit presei, valorează milioane de dolari.

Altfel, este cunoscută ca producător executiv și regizor de lungmetraje, programe de televiziune și conținut web. Printre proiectele ei se numără „Driven”, „Matchmaker’s Playbook”, „Rachel van Dyken” și serialul web „Tiki Bar TV”.  Tosca Musk este fondatoarea serviciului de streaming și a companiei de producție Passionflix. Faptul că e sora celui mai bogat om din America, nu reprezintă neapărat un avantaj, spune aceasta.  

Ea a dezvăluit că, atunci când a încercat să-și asigure o locație pentru afacerile sale, inițial i s-a cerut un preț de 5.000 de dolari pe zi. De îndată ce identitatea ei a fost recunoscută, tariful a crescut de cinci ori.

„Locația urma să coste 5.000 de dolari pe zi. Dar când mi-au auzit numele și au presupus că suntem bogați, au decis să ne ceară 25.000 de dolari. Toată lumea presupune că fratele meu mai mare plătește pentru toate, dar nu o face”, a povestit aceasta pentru Daily Mail. 

Maye Musk, singură mamă din lume care a atins această performanță

În vârstă de 76 de ani, Maye Musk este cunoscută ca fiind cea mai bogată mamă din lume, prin prisma averilor copiilor ei. Acest lucru nu este nici pe departe ceea ce o definește. Ea este un exemplu de femeie puternică, ce a știut să își urmeze drumul în viață, indiferent de greutățile cu care s-a confruntat.

Maye Musk s-a născut în Africa de Sud, s-a căsătorit la 22 de ani, a îndurat violență domestică timp de nouă ani, iar la 31 de ani a plecat fără nimic, alegând să-și crească cei trei copii singură. În acest context, până la vârsta de 40 de ani, a obținut două masterate și un doctorat. La 50 de ani, s-a întors pe podium ca model. La 69 de ani, a apărut pe ecranele mari din Times Square ca ambasador al unei companii de produse de machiaj. La 72 de ani, a scris o carte despre experiențele sale legendare de viață.

 6708f51baa576

Începând de 11 octombrie, Actul de la Geneva al Aranjamentului de la Lisabona privind denumirile de origine și indicațiile geografice a intrat oficial în vigoare pentru Republica Moldova. Acest lucru a fost posibil după ce Republica Moldova a depus instrumentul de ratificare al acestui acord internațional, un pas semnificativ pentru comercializarea și promovarea produselor autohtone pe piețele internaționale.

Potrivit Agentiei de Stat pentru Proprietatea Intelectuală (AGEPI), această ratificare oferă țării noastre posibilitatea de a-și proteja la nivel internațional denumirile de origine (DO) și indicațiile geografice (IG), precum Divin, Codru, Romănești (vinuri și spirtoase) sau Brânză de Popeasca și Zăbriceni (plante uscate pentru ceai), înregistrate pentru produse emblematice și constituie o oportunitate majoră pentru producătorii autohtoni, care vor putea solicita, începând cu această dată, protecție internațională și pentru IG moldovenești, beneficiind de un mecanism atractiv și de costuri reduse de înregistrare, scrie bizlaw.md.

Totodată, Republica Moldova își asumă responsabilitatea de a examina solicitările de acordare a protecției în Republica Moldova pentru IG și DO din statele parte la Actul de la Geneva al Aranjamentului de la Lisabona și de a proteja DO și IG pe teritoriul său.

Este important de menționat faptul că, procedura de înregistrare internațională a unei DO sau IG în vederea obținerii protecției acestora presupune achitarea unor taxe considerabil mai mici decât în cazul înregistrării unei DO sau IG separat în fiecare țară.

Amintim că Actul de la Geneva a fost adoptat pe 20 mai 2015 în cadrul Conferinței Diplomatice organizate în acest scop și constituie o revizuire a Aranjamentului de la Lisabona privind protecţia indicaţiilor locului de origine a produselor şi înregistrarea lor internaţională, semnat la 31 octombrie 1958. Republica Moldova a semnat Actul de la Geneva la data de 11 aprilie 2016, iar prin ratificarea acestuia țara noastră se alătură celor 25 de părți contractante, acoperind până la 60 de țări, în cadrul unui sistem extins de protecție al IG și DO.

În Republica Moldova sunt protejate 11 indicații geografice și 7 denumiri de origine autohtone.

Salvamont Hunedoara

Un turist din Republica Moldova a fost salvat, în cursul nopţii de sâmbătă spre duminică, de o echipă a Serviciului Public Judeţean Salvamont Hunedoara, după ce a fost surprins de căderea întunericului pe un traseu de pe Valea Stânişoara, în Masivul Retezat, transmite Agerpres.

Potrivit Salvamont Hunedoara, bărbatul era singur şi abordase un traseu prea lung pentru condiţia sa fizică. După ce a fost localizat, turistul, care era epuizat de efort şi echipat precar pentru timpul de afară, a fost preluat de salvamontişti şi coborât la poalele muntelui.

„O echipă de salvatori montani a Serviciului Salvamont al Consiliului Judeţean Hunedoara a intervenit în cursul nopţii pentru localizarea si salvarea unui cetăţean moldovean surprins de înserare pe Valea Stănişoara din Masivul Retezat. Turistul solitar, epuizat după un traseu prea lung pentru puterile sale şi deficitar echipat pentru condiţiile meteo actuale, a fost găsit şi coborât la poalele muntelui în bune condiţiuni”, a informat sursa citată.

Traseul Valea Stânişoarei este un traseu de nivel mediu şi o diferenţă de nivel de 1.000 de metri, care se parcurge în 3,5 – 4 ore, conform salvamontiştilor.

6b653920eaf9f386d3b2d8bdf76ed9ed

Află ce poate spune părul despre sănătatea ta. Textura, culoarea și densitatea părului oferă informații prețioase despre sănătatea și bunăstarea ta generală. Părul te ajută să obții lookuri fabuloase, dar are și valoare din punct de vedere clinic. Te poate informa dacă ești stresată sau dacă ai o deficiență nutrițională.

De cele mai multe ori te stresează să nu reușești să îți coafezi părul așa cum îți dorești. Urmărește indiciile oferite de părul tău prin intermediul modificărilor pe care le observi. Poți descoperi și trata la timp anumite afecțiuni, transmite Știri.md cu referire la catine.ro.

Ce poate spune părul despre sănătatea ta

Specialiștii au descoperit că procesul de creștere a părului necesită mai multe zone ale corpului pentru a crea firele de păr noi pe bază de cheratină pe care le vezi.

Aceste zone pot fi considerate mesageri care oferă informații legate de posibile problemele clinice, inclusiv infecții și deficiențe de vitamine ale organismului. Acordă timp pentru a îți examina mai atent părul.

Expunerea îndelungată la soare poate provoca ruperea părului

Dacă părul tău se despică sau se rupe cu ușurință și este mereu uscat, te avertizează că trebuie să îl ții departe de soare. Atunci când părul este expus în mod repetat la razele ultraviolete (UV), acesta va începe să se deterioreze.

În timp, părul își va pierde strălucirea din cauza deteriorării progresive și cumulative. Părul nu este prieten cu lumina directă a soarelui. „Dacă părul tău are parte de o expunere prelungită la soare, razele UVA și UVB pot deteriora cuticula”, a declarat medicul dermatolog Wilma. Ea adaugă că dacă nu intervii pentru a îl proteja, părul poate deveni decolorat sau chiar gri.

Poartă o pălărie sau o șapcă atunci când te expui la soare pentru o perioadă mai lungă de timp. De asemenea, pentru a preveni arsurile scalpului, poți folosi o pudră cu protecție solară. Astfel, părul nu va deveni gras, iar creștetul capului va fi bine protejat.

Rărirea părului ar putea fi un semn al bolii tiroidiene

Specialiștii îți dezvăluie ce poate spune părul despre sănătatea ta. Dacă te confrunți cu hipotiroidism, adică afecțiunea glandei tiroide care nu produce suficienți hormoni tiroideni, poți observa schimbări ale aspectului părului. De asemenea, părul tău poate cădea în cantități mai mari dacă ai această afecțiune.

Printre simptome se află intoleranța la frig, oboseala accentuată și creșterile bruște în greutate. Întreabă medicul despre testele de care ai nevoie pentru a diagnostica afecțiunea și ce tratament îți recomandă, scrie Parade.com.

Pe lângă rărirea părului, anumite tulburări tiroidiene te expun riscului de apariție a unei afecțiuni autoimune de cădere a părului numită alopecie areată. Acest tip de cădere a părului provoacă pe scalp pete de cădere bruscă a părului. Se întâmplă atunci când sistemul imunitar atacă foliculii de păr.

chgjv1bc9u

Potrivit calculelor antreprenorilor care utilizează zahărul în procesul de producție, prețul său cu ridicata în Moldova ar trebui să fie de aproximativ 12,3 lei pe kilogram. În realitate, acesta costă 800 de euro sau 15,5 lei pe kilogram.

Mai multe entități economice din industria alimentară au semnat și expediat o scrisoare premierului Dorin Recean, în care atrag atenția asupra situației de blocaj în care se află acest sector, transmite mybusiness.md.

În scrisoare se menționează că, în prezent, prețul zahărului în Moldova pentru segmentul industrial și angro este cel mai mare de pe continentul european (800 euro fără TVA în Moldova, 500 euro fără TVA în Polonia, 420 euro fără TVA în Ucraina).

„În aceste condiții, costul produselor din industria alimentară a crescut brusc, afectînd serios potențialul competitiv al produselor autohtone pe piața UE. În același timp, consumatorul casnic din Republica Moldova este nevoit să plătească pentru un kilogram de zahăr cu peste 50 la sută mai mult decît cetățenii țărilor UE”, se spune în documentul citat.

Potrivit calculelor oamenilor de afaceri, prețul zahărului din UE, inclusiv transportul, finanțarea și TVA, nu trebuie să depășească 13 lei pe kilogram, inclusiv TVA (480 euro prețul de export + 100 euro transportul) + 8% TVA. Adică 626 euro, inclusiv TVA, ceea ce echivalează cu 12.308 lei pe tonă. Autorii apelului indică și vinovații pentru situația actuală.

Această situație „este o consecință a politicii protecționiste moștenite pe piața moldovenească a zahărului”.

De asemenea, ei atrag atenția asupra dominației pe piață a doi producători, care „controlează total piața prin intermediul producției, vînzării, distribuției și utilizării tarifelor disponibile”.

Din cauza prețurilor ridicate la zahăr, produsele multor întreprinderi moldovenești nu sînt competitive pe piețele externe. Ponderea zahărului în prețul de cost al produselor de cofetărie este de pînă la 45%, înghețată - 25%, băuturi - 12%, gemuri - pînă la 50%. Printre companiile care au semnat scrisoarea se numără Bucuria, Orhei-Vit, Puratos-Mold (producător de ciocolată industrială, 90% din care este exportată în 15 țări ale UE), Sandriliona și altele.

whatsapp image 2024 10 07 at 00 06 01 4

Profitând de tendința pieței pentru brandurile premium, producătorul basarabean de vinuri Purcari vizează dublarea mai multor indicatori operaționali în următorii 3 ani, prin creșterea producției, expansiunea geografică, lansarea unor game personalizate pentru o serie de piețe și ameliorări de productivitate și calitate, urmare a majorării suprafețelor irigate. 

La aproape 7 ani de la listarea la Bursa de Valori București, compania Purcari Wineries (WINE) vine în fața investitorilor cu o nouă strategie multianuală, care ar urma să aducă o creștere substanțială a business-ului și o majorare de 2 ori a profitului net. De asemenea, cu rate ale repartizărilor de câștiguri sporite, mai mulți bani ar urma să vină în portofoliile acționarilor investitori de portofoliu. 

Punctul de plecare este bun, cu o producție de 15 milioane litri în anul 2023, cu venituri de 332 milioane lei, dar și cu tendințe în piețele de vinuri care favorizează profilul companiei. Deși volumele de vinuri vândute scad la nivel mondial, pe măsura schimbării preferințelor publicului tânăr, sunt 2 direcții care pot să aducă pe mai departe încasări sporite pentru Purcari, prin acapararea de noi zone de piață scrie profit.ro.

Consumatorii vor mai puțin vin, dar premium. Aceasta avantajează brandul de bază Purcari. „Ne așteptăm ca trendul să continue”, spune Vasile Tofan, președintele Consiliului de Administrație al Purcari. Vânzările premium ar trebui să susțină un nivel de 50% al marjei profitului brut, care este o țintă medie, însă aceasta nu înseamnă că toate mărcile se vor vinde cu aceeași margine.

O altă tendință a pieței este pentru creșterea consumului de vin îmbuteliat, în detrimentul autoconsumului. Este ceva care are încă și mai mult spațiu de rebalansare pe piețele pe care Purcari este prezentă, precum Moldova, România, Bulgaria, Croația sau Ucraina. În România, vinul îmbuteliat reprezintă, încă, numai 50% din piață. Tendința s-a observat clar în ultimul an, când consumul a urcat cu 1,8% la vinul produs în gospodării și cu 3% în cazul vinului îmbuteliat.

Profitând de aceste trenduri, Purcari Wineries vizează obținerea unor venituri de 580-630 milioane lei, în funcție de scenarii, în anul 2027, al bicentenarului companiei, acestea fiind cu 70% mai mari decât cele de 370 milioane lei preconizate pentru anul în curs. Nu este vorba numai despre creșteri, ci și despre o majorare a business-ului care să se facă profitabil. „Suntem angajați să livrăm profitabilitatea pe care am avut-o până acum”, spune Tofan, care vine din partea Horizon Capital, acționar încă dinainte de listarea din februarie 2018.

Profitul brut ar urma să crească de 2,1 ori, la 280-320 milioane lei, de la 154 milioane lei, iar câștigul pretaxare EBITDA ar trebui să se majoreze de 2,3 ori, la 210-230 milioane lei, de la 101 milioane lei. „Dorim să dublăm EBITDA, indiferent de ce se întâmplă”, spune directorul general adjunct, Alex Filip, care va prelua șefia executivă deplină a companiei la începutul anului viitor. Compania este pregătită să se ajusteze comercial și financiar pentru a obține un câștig EBITDA de peste 200 milioane lei în anul 2027.

Atunci, profitul net ar urma să se dubleze, la 120-130 milioane lei, de la 64 milioane lei, care este, de asemenea, dublu față de cel de 29 milioane lei din an ul 2017, premergător listării. Este un obiectiv care ar urma să fie atins prin creșterea piețelor principale, cât și prin expansiune geografică, fără a majora baza de costuri la același ritm.

Sunt scenarii care nu includ decât activitatea pe actualele suprafețe, fără eventuale fuziuni și achiziții care sunt probabile în intervalul menționat, mai spune Filip, care are o experiență relevantă la compania de consultanță McKinsey. Orice firmă ar urma să fie integrată în companie, doar s-ar adăuga la indicatorii indicați în strategie pentru anul 2027.

Nu doar că Purcari ar trebui să devină mai profitabilă, dar și cash-ul ar urma să meargă în cantități mai mari la acționari. Cu o rată de distribuție de 45% din profitul net, compania ar dori să susțină un dividend brut de 1,40 lei/acțiune, ceea ce înseamnă o majorare de 2,3 ori față de nivelurile actuale. Compania ține cont de specificul pieței de la BVB care cere dividende. Cum fondurile de pensii nu pot investi, prin reglementare, compania depinde de prezența retailului, acum având un număr de peste 10.000 de acționari. Ei ar urma să fie răsplătiți în baza unui trend de creștere a dividendelor. „Noi credem că ne putem ține de el”, spune Filip.

Indicatorii financiari vin pe fondul unei strategii în care compania vrea să treacă de la actualul stadiu pe care îl caracterizează de „campion regional” în Europa Centrală și de Est, la cel de „campion mondial”. Compania va continua să identifice tipuri locale de struguri din România și Bulgaria pentru a propulsa produse în categoria World Class Wines. „Nu este un proiect de vanitate, ci un catalist pentru dezvoltarea brandului, dar și pentru inovație”, spune CEO-ul adjunct Filip.

În sensul expansiunii geografice, Purcari a achiziționat Angel’s Estate, o cramă din Bulgaria, cu suprafață cultivată de 300 hectare, integral irigată despre care conducerea spune că este într-o locație frumoasă, cu potențial atât turistic, dar și pentru a se face vinuri bune. Deficiența este că brandul Purcari nu are notorietate mare în Bulgaria și aici este de lucrat. Pe de altă parte, Bulgaria nu este o piață ieftină. Prețul de la raft pentru vinuri este mai mare decât în România sau Moldova.

Ucraina este un pariu pe termen lung și planuri mari sunt legate pentru etapa de normalizare post-conflict care este așteptată. Acolo Purcari are avantajul unei bune poziționări geografice, dar și de percepție a mărcii.

Pentru Asia este o abordare comună, nu numai legată de China, fiind vizate creșteri explozive ale vânzărilor în următorii ani în țări precum Coreea de Sud, Japonia și Filipine. În China, afacerile și apetitul de consum au intrat într-un anumit stadiu în pandemie, și se prezintă cu totul altfel acum. Compania nu a renunțat la planurile legate de această piață, are o echipă de vânzări pe loc și are, pe mai departe, așteptări ridicate pe termen lung. În Turcia, Purcari a achiziționat o companie care să acționeze ca vehicul pentru actiuvitatea de distribuție, într-o piață cu mărci specifice și cu particularitatea unei inflații foarte mari, în care cantitatea vândută trebuie adecvată pentru prețuri optime în care aceasta intră în țară și până la momentul în care este vândută.

Expansiunea nu vine fără eforturi. Media cheltuielilor de capital pentru investiții va urca la 72 milioane lei în intervalul 2024-2027, de la 31 milioane lei în anii 2020-2023, ceea ce înseamnă o creștere de 2,3 ori. Nivelul relativ redus de îndatorare, de 1,3 – 1,35 ori datorii față de EBITDA, permite susținerea acestor investiții fără ca să fie nevoie ca Purcari să ceară bani de la investitori prin majorări de capital sau să emită obligațiuni.

Idealul este ca investițiile să meargă cât mai liniar, pe o traiectorie de creștere susținută și constantă, dar acestea depind de stadiile mai multor proiecte. La fel, producția nu poate crește, de exemplu, cu 5% pe an, spune directorul Filip. Este nevoie de plantări, și pe măsura maturizării unor vii, creșterea se face în salturi. Compania va investi constant, astfel încât să fie spațiu de creștere și dincolo de anul bicentenar 2027, ales ca bornă de Purcari. Pentru România, strategia este pentru achiziția de vii deja plantate, cu vițe de calitate.

Principala direcție de investiții va fi în irigații, care va garanta menținerea vii a plantelor, va ridica producția, dar va ameliora și calitatea strugurilor recoltați. Efortul concentrat este pentru domeniile Cuza din sudul Basarabiei, unde sunt nu mai puțin de 700 de hectare din cele 1.850 de hectare cultivate ale companiei.

Strategia companiei mai include ameliorări ale rezultatelor operaținale prin extindetrea agriculturii de precizie, optimizarea fluxurilor tehnologice, reducerea consumului de energie și apă, o abordare standardizată a prețului și promoțiilor, creșterea vizibilității în zonele cu profil înalt din HORECA și întărirea relațiilor cu consumatorii (brandurile bulgărești să devină cunoscute pentru români și invers).

Compania este cumpărătoare netă de vin la vrac și acesta va fi utilizat pentru creșterea gamei cu nume noi. Purcari consideră că este avantajată de trendința actuală din piața vinului, în care calitatea și marca sunt mai importante decât țara de proveniență.

În prezent, Purcari este în plin avânt cu gama Nocturne, însă în curând va lansa campanii pentru promovarea unei noi serii, denumită Sapiens. Compania va promova mărci personalizate de la o țară la alta. Strategia este de a deschide piața cu brandul Purcari, cel de bază, premium, care oferă acel inedit geografic, pentru ca apoi, pe relația comercială să poată promova și alte mărci.

Purcari vrea să ajungă pe cât mai multe rafturi, unde se vinde la prețuri bune. Mai este spațiu să crească și în alte magazine, dar este greu să o facă profitabil. Compania știe că are de lucrat pentru centrele comerciale cu rotație mare. În week-end-urile prelungite, traficul este mare și stocurile se golesc repede. Sunt momente de vârf la care retailerii nu fac față. Purcari a semnat contracte de servicii cu firme specializate care să asgure prezența mărfii la raft și în astfel de perioade. Spațiu de creștere mai este pe zona produselor „sparkling”, preferate de tineri, unde Purcari are prezență nesemnificativă, și posibilități de creștere exponențială.

Pagina 2 din 535