Dragile noastre femei, felicitări cu prilejul Zilei de 8 Martie!
Reflectând asupra povestei celei mai bogate femei din lume, Christy Walton, care are o avuţie de 26,5 miliarde de dolari, dar careea aceşti bani nu i-au adus prea multă fericire, deoarece i-a primit moştenire după decesul soţului – principalul moştenitor al Corporaţiei de comerţ “Wal-Mart”, dorim tuturor doamnelor nu doar bani şi cariere strălucite, ci şi multă dragoste reciprocă şi infinită!
Noi Vă iubim! Vă mulţumim pentru că sunteţi alături de noi.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
Stimularea angajaţilor
În perioada Uniunii Sovietice stimularea angajaţilor era un lucru obişnuit. Diplome, foi de odihnă pentru copii şi maturi, cel de-al 13-ea salariu şi multe altele – toate acestea erau înmânate cu mult fast angajaţilor din orice domeniu de activitate. În prezent, toate acestea au încetat să mai fie ceva normal şi firesc, ceea ce are un impact negativ, or, aceasta este necesar, în primul rând, pentru dezvoltarea companiei. Angajaţii care sunt stimulaţi aduc mai mult profit – este un calcul foarte simplu.
Angajaţii pot fi stimulaţi şi motivaţi în mod diferit, însă la locul de muncă prevalează banii. Anume banii reprezintă cea mai răspândită metodă de stimulare a colaboratorilor companiei. Suma poate fi oricare, în dependenţă de firmă şi de eficienţa activităţii.
În afară de bani angajaţii pot fi stimulaţi prin acordarea unor zile suplimentare de odihnă, vacanţe (de exemplu, în perioadele mai puţin solicitate, când numărul comenzilor este mic). Indiscutabil, asemenea zile există şi este mult mai raţional ca în aceste zile angajaţii să aibă posibilitatea să se ocupe de problemele personale, decât să stea degeaba la locul de muncă şi să navigheze pe reţelele de socializare sau să „ucidă” timpul cu interminabilele pauze de cafea.
Companiile mari deja au început să practice oferirea foilor de odihnă şi tratament, atât pentru angajaţi, cât şi pentru rudele (persoanele în etate) şi copiii acestora.
Companiilor pentru care asemenea metodă de stimulare este prea costisitoare le propunem o altă variantă. Angajaţii pot fi stimulaţi prin produsele companiei, iar această metodă nu va fi atât de costisitoare. În acest caz este important ca angajaţii firmei să nu primească produse defectuoase sau cu termenul expirat.
O altă metodă de stimulare este organizarea unor evenimente comune – matinee pentru copii, activităţi corporative, excursii. Principalul e ca angajaţii să nu fie impuşi să achite cheltuielile, pentru că în acest caz nimeni nu va veni.
Există şi alte metode de stimulare a angajaţilor: prânzuri gratuite, achitarea serviciilor de telefonie, achitarea combustibilului pentru deplasarea la locul de muncă, reduceri la procurarea diferitor mărfuri, atât de la firma proprie, cât şi de la alte companii, posibilitatea de a participa la diverse conferinţe şi seminare.
Apare întrebarea, cine trebuie stimulat? Cum se poate stabili cine a meritat să fie stimulat?
Considerăm că toţi angajaţii companiei merită să aibă această posibilitate. Evident, doar şeful poate decide dacă această oportunitate poate fi anunţată sau nu. Însă potrivit sondajelor de opinie, în cazul în care angajaţii ştiu de la bun început că există posibilitatea unor câştiguri suplimentare şi diverse premii, atunci ei încep să se manifeste activ din start, în cel mai bun sens al cuvântului.
Dar această metodă are şi laturele ei negative. Este important să nu se admită divizarea colectivului, să nu apară colaboratori dispuşi să „taie în carne vie” pentru obţinerea unor avantaje. Spiritul de echipă este una din cele mai importante condiţii pentru avansarea şi dezvoltarea companiei.
Când pot fi şi trebuie premiaţi angajaţii?
1. Pentru respectarea disciplinei de muncă – sosirea şi plecarea la timp de la serviciu, respectarea orei de masă.
2. Pentru depăşirea normei stabilite de muncă.
3. Pentru efectuarea unor volume de muncă suplimentară la domiciliu.
4. Pentru executarea calitativă a unor comenzi urgente sau complicate.
5. Pentru profesionalism (de exemplu, pentru inventarea unor tehnologii şi metode noi de lucru).
6. Pentru executarea unor funcţii suplimentare, care nu ţin nemijlocit de competenţele prevăzute.
7. Pentru stagiul de muncă la compania respectivă.
8. Pentru avansarea în funcţie.
9. Pentru avizele pozitive privind calitatea producţiei şi profesionalismul angajatului.
10. Pentru succese obţinute în cadrul concursurilor de specialitate, olimpiade, seminare.
11. Pentru asistenţa acordată altor colaboratori ai firmei.
12. Pentru gradul ştiinţific, studiile superioare, alte titluri.
13. Pentru sporirea competitivităţii companiei, secţiei, producţiei.
Bineînţeles, lista poate fi continuată, or, totul depinde de dorinţa şi posibilităţile conducerii firmei. De menţionat, că firmele care introduc sistemul de stimulare în paralel aplică şi sistemul de sancţionare.
Cel mai important este ca şeful companiei să conştiintizeze că angajaţii vor tinde spre perfecţionare, vor munci şi nu vor dori să plece de la firmă doar după câteva luni doar acolo, unde există stimularea colaboratorilor.
Ştiţi despre ce vor vorbi, săptămâna viitoare, reprezentantele sexului frumos? Despre faptul cum au fost felicitate de şefi cu ocazia sărbătorii de 8 Martie. Unii se vor limita la o sticlă de şampanie sau o felicitare, alţii vor organiza o banală masă de sărbătoare. În acest caz angajaţii neapărat vor fi puşi pe gânduri: în ce firmă lucrează şi cu ce fel de şefi au de colaborat.
Sunteţi ataşat de ceea ce faceţi? Atunci trebuie să aveţi o atitudine corespunzătoare faţă de cei care edifică această afacere!
În cazul în care sunteţi un simplu angajat, expediaţi link-ul acestui material şefului Dvs. şi pregătiţi-vă pentru întroducerea unui sistem de stimulare la firma la care activaţi.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
Fundalul pentru Windows XP reprezintă o fotografie a landşaftului californian
Compania „Microsoft” a relatat de unde a apărut fundalul (tapetul) viu colorat pentru Windows XP. Astfel, s-a dovedit că fotografia a fost realizată de Chuck Oriya, în vârstă de 69 de ani. Oriya a fost reporter la „National Geographic” şi a făcut această fotografie
întâmplător, în drum spre prietena sa, Daphne Larkin, cu care s-a căsătorit în curând.
Cu părere de rău, Chuck Oriya nu a dorit să anunţe ce onorariu a primit pentru această poză reuşită, însă se ştie că fotografia landşaftului californian a devenit una din cele mai scumpe fotografii din lume.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
Afaceri cu maşina de cusut
S-ar părea că nu este nimic mai uşor decât să deschizi un mini-atelier de cusut în propriul apartament. Multe femei preferă să-şi coase haine la comandă, dar să nu cumpere rochii şi fuste de acelaşi tip din magazine şi din piaţă. Mai mult, specialiştii unui astfel de atelier pot să recomande cum să vă ascundeţi imperfecţiunile figurii şi să evidenţiati ce vă avantajează.
Încă un avantaj al mini-atelierului sau atelierului la domiciliu sunt şi oportunităţile pentru publicitate.
Dar este oare atât de simplu de a deschide propriul business de confecţii în apartament? La întrebările noastre răspunde Elena, care este croitoreasă-cusătoreasă profesionistă, cu o experienţă de lucru de 20 de ani în acest domeniu.
- Elena, de ce utilaj este nevoie pentru a începe cusutul la domiciliu?
- Desigur, este nevoie de maşină de cusut, de maşină de tivit (overlock). Puteţi să căutaţi ceva mai ieftin şi să cumpăraţi o maşină de producţie chineză, însă aceasta nu va ţine decât doar câteva luni. Maşini de calitate sunt produse în Germania („Veritas”). În Chişinău acestea pot fi procurate în magazinul specializat de lângă gara feroviară, la „Gemenii” şi „UNIC”. Puteţi comanda maşina de peste hotare. Preţul unei maşini de calitate este de la patru mii de lei, iar cu cât e mai scumpă, cu atât e mai bună. În ceea ce priveşte maşina de tivit, aceasta costă aproximativ 2-3 mii de lei, deşi ea poate fi cumpărată şi la mâna a doua, cu 100 de euro.
În afară de aceasta aveţi nevoie de foarfece profesionale, care costă 300-400 de lei, rigle, fier de călcat (calitativ cu abur costă aproximativ 1500 de lei), aţă, (de la 4 lei pentru un mosor).
- Cum stau lucrurile cu reparaţia utilajuli?
- În prezent, în Chişinău sunt foarte puţini specialişti, care repară calitativ maşinile de cusut. Serviciile sunt foarte scumpe, însă meşterii pot fi găsiţi doar prin cunoştinţe.
- Unde pot fi cumpărate în Chişinău ţesăturile şi accesoriile necesare?
- La noi în oraş sunt doar trei locuri, unde se vând ţesături calitative şi nu foarte scumpe. Este vorba în primul rând de magazinul „Lina”, situat lângă policlinica nr.1. Aici sunt toate cele necesare. Preţurile sunt mari, dar şi calitate e înaltă. Pe locul doi şi trei sunt centrul comercial „Gemenii” şi magazinul „UNIC”. Însă aici sortimentul de ţesături nu este atât de mare, în schimb cel de accesorii e mai variat.
- Elena, cum Vă promovaţi serviciile?
- Majoritatea cusătoreselor care lucrează la domiciliu îşi fac faimă doar prin calitatea articolelor confecţionate şi nu fac nicio publicitate. Or, totuşi, lucrezi acasă, ai utilaj scump şi te temi să laşi în casa persoane necunoscute. Cea mai bună publicitate este totuşi „radioul de sarafan”.
- Ce este mai convenabil: să coşi sau să cumperi hainele din magazin?
- Depinde ce trebuie de cusut. Dacă aveţi nevoie de o rochie de seară, de nuntă, un pardesiu, atunci e mai ieftin să le coaseţi. Însă dacă doriţi coftiţe simple sau sarafane, atunci este mai ieftin să le procuraţi în promoţii. Aceasta este valabil pentru persoanele cu figură standard. Femeile şi bărbaţii cu forme nestandard îşi găsesc mai greu îmbrăcăminte în magazine şi de aceea ar trebui să se adreseze meşterilor.
- Ce este mai avantajos pentru maistru să coase, ce comenzi trebuie să accepte?
- Este mai convenabil să coase câteva articole mai ieftine, decât una scumpă. Şi este de dorit să accepte toate comenzile, deoarece dacă clientul va fi mulţumit, atunci el va reveni, şi nu de unul singur.
- Câţi ani trebuie să lucrezi cusătoreasă ca să-ţi deschizi propria afacere?
- Acum învaţă un an-doi, apoi trebuie să coşi cel puţin 10 ani pentru a căpăta experienţă.
- Există în domeniul confecţiilor noţiunea de clienţi dificili?
- Desigur, aceştia se întâlnesc des. Clienţii dificili sunt persoanele care, în primul rând, nu ascultă sfaturile maistrului. Numai maistru poate imediat să vadă dacă i se potriveşte haina, modelul sau culoarea. Dacă clientul nu ascultă, atunci el aruncă banii în vânt, apoi vede că haina nu i se potriveşte.
În al doilea rând, clienţii dificili sunt cei care nu ştiu ce vor. În acest caz, noi împreună cu el ne uităm pe Internet la ultimele colecţii şi decidem ce îi place şi ce merită să coasem. Anume aşa maistrul se perfecţionează – el este întotdeauna la curent cu ultimele tendinţe, metode noi de prelucrare a ţesăturii şi toate acestea i se propune apoi clientului.
- O întrebare, care le interesează pe toate cusătoresele începătoare – poate oare acest business să hrănească familia, merită de lansat o asemenea afacere?
- În realitate, cusutul nu aduce un venit stabil. Aici, ca şi în alte domenii, există fluctuaţii sezoniere. De exemplu, în perioada rece a anului nu sunt comenzi, e linişte. Sunt multe solicitări în ajunul sărbătorilor. Însă dacă e să comparăm cu anii precedenţi, atunci oamenii nu mai cos atât de mult, lor pur şi simplu nu le ajung bani pentru viaţă, iar pentru boarfe nici atâta şi de acest lucru trebuie să ţinem cont. Dacă maistrul are mâini de aur şi are clienţi fideli şi comenzi permanente, atunci şi veniturile vor fi stabile.
De asemenea, veniturile depind şi de faptul pentru cine coşi, adică pentru ce categorie de clienţi. Personal, lucrez cu persoane ce au venituri medii, am clienţi permanenţi, însă oricum nu îmi ajung bani.
Merită să începeţi a coase? Merită, dacă aveţi mâini de aur, mulţi cunoscuţi şi mult optimism.
Şi desigur, trebuie să Vă placă ceea ce faceţi, în caz contrar, nu veţi putea avansa.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
„Apple” este cel mai scump brand din lume
Timp de patru ani cel mai scump brand din lume a fost „Google”, însă situaţia s-a schimbat, după ce costul de piaţă al companiei „Apple” a crescut cu 84%. Din anul 2006, valoarea companiei s-a majorat cu 859%. În prezent, „Apple” este estimată la 153,3 miliarde de dolari.
Câteva companii din TOP-100 a celor mai scumpe branduri în anul 2011:
Câteva companii din domeniul IT şi Hi-Tech din această listă:
• Apple: locul 1, $ 153,3 mld., (+84%)
• Google: locul 2, $ 100,8 mld., (-2%)
• IBM: locul 3, $ 100,8 mld., (+17%)
• Microsoft: locul 5, $ 78,2 mld., (+2%)
• AT&T: locul 7, $ 69,9 mld., (fără modificări)
• Amazon: locul 14, $ 37,6 mld., (+37%)
• BlackBerry: locul 25, $ 24,6 mld., (-20%)
• Facebook: locul 35, $ 19,1 mld., (+246%)
• Intel: locul 58, $ 13,9 mld., (-2%)
• Samsung: locul 67, $ 12,1 mld., (+7%)
• МТС: locul 80, $ 10,8 mld., (+12%)
• Nokia: locul 81, $ 10,7 mld., (-28%)
• Sony: locul 85, $ 10,4 mld., (-19%).
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
Câştig pentru tinerele mămici
Problema câştigării banilor, în prezent, este actuală pentru toată lumea, inclusiv tinerele mămici aflate în concediul de maternitate. Bineînţeles, copilul necesită multă atenţie, eforturi, energie şi bani, iată de ce mijloacele financiare suplimenatare niciodată nu vor fi în plus pentru o familie care educă un bebeluş.
De fapt, tinerele mămici doresc să muncească din câteva motive. În primul rând, din cauza lipsei de bani, or, nu toţi bărbaţii câştigă suficienţi bani pentru a întreţine trei persoane şi apartamentul.
Un alt motiv este dorinţa de a fi independentă faţă de soţ din punct de vedere financiar. După naştere este nevoie de bani nu doar pentru copil, ci şi pentru tânăra mămică – creme contra întinderilor, lenjerie specială, vitamine etc. Toate acestea costă bani grei.
În sfârşit, o altă cauză frecventă pentru care tinerele mămici doresc să muncească şi să câştige bani constă în deprinderea de a fi activă şi a demonstra că poate totul – şi cu micuţul să stea, şi să gătească soţului mâncare, şi să aducă în familie ceva bani.
Desigur, în Moldova există probleme în ceea ce ţine de angajarea în câmpul muncii nu doar pentru tinerele mămici, dar şi pentru bărbaţii în floarea vârstei, care sunt nevoiţi să plece la muncă peste hotare. Cu toate acestea, „MyBusiness” a analizat piaţa internă a forţei de muncă şi a clarificat care ar putea deveni ocupaţiile tinerelor mămici în perioada concediului de maternitate.
Înainte de a căuta un loc vacant gândiţi-vă ce puteţi face bine, ce hobby aveţi. În cazul în care vă place să fotografiaţi şi cunoaşteţi photoshopul propuneţi-le altor tinere mămici să le fotografiaţi copiii. Dacă aţi lucrat în calitate de contabil, atunci deveniţi „contabil la domiciliu”. Aţi activat în calitate de culinar, atunci coaceţi torturi şi prăjituri la comandă, iar dacă la şcoală şi facultate vă reuşea să scrieţi lucrări bune, atunci puteţi câştiga bani scriind teze de an şi de licenţă.
Probabil cele mai mari venituri care pot fi obţinute în perioadă îngrijirii copiilor mici sunt cele legate de serviciile de manichiură şi pedichiură, machiaj şi frizerie la domiciliu. În perioada în care bebeluşul doarme dulce vă puteţi ocupa liniştit de coafura sau unghiile unei noi cliente. Şi nu se va întâmpla nimic grav, dacă tânăra mămică va trebui să întrerupă un pic lucrul pentru a hrăni copilul sau a vedea cu ce se ocupă.
O altă ocupaţie potrivită pentru tinerele mămici este oferirea serviciilor de dădacă. Plimbările zilnice cu copilul, aranjarea la culcare, alimentaţia – toate aceste proceduri pot fi efectuate cu doi copii, însă în acest caz vă sugerăm să luaţi un copil cam de aceeaşi vârstă cu bebeluşul Dvs.
Munca la telefon, de asemenea, reprezintă o modalitate populară de a câştiga bani pentru mamele cu copii mici. Esenţa acestei activităţi constă în telefonarea clienţilor potenţiali sau fideli şi propunerea unor servicii sau produse noi, felicitarea cu diferite ocazii etc. De asemenea, puteţi participa la sondaje sociologice. Avantajele acestor activităţi sunt evidente, deoarece pot fi practicate aproape în orice timp (în limitele normalităţii, bineînţeles).
Munca la calculator este o altă activitate care poate aduce venit. În prezent, scrierea unor articole (de exemplu, despre îngrijirea şi educarea copiilor), întreţinerea unui blog propriu, administrarea forumurilor sunt solicitate şi destul de bine plătite. Un loc de muncă la calculator poate fi găsit pe site-urile liberilor profesionişti (free-lance).
Croitul, cusutul, reparaţia hainelor reprezintă o altă variantă de câştig pentru tinerele mămici, de aceea puteţi deschide un mic atelier chiar la domiciliu.
Multe tinere mămici sunt convinse că nu trebuie să muncească, iar soţul urmează să se angajeze încă la un serviciu pentru a face faţă tuturor cheltuielilor apărute. Însă de ce trebuie să suprasolicitaţi soţul, astfel încât acesta să vină de la serviciu epuizat, în cazul în care puteţi câştiga ceva bani de sine stătător.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
Câte ceva despre sfaturi
Întreprinzătorii care se plâng pe lipsa mijloacelor pentru dezvoltarea afacerilor trebuie să se întrebe: poate un consultant profesionist ar putea schimba situaţia?
Serviciile de consulting în Moldova nu sunt solicitate suficient. Aceasta s-ar putea explica prin faptul că ele sunt acordate de persoane cu puţină experienţă în afaceri sau care nu o au deloc. Dar! Cu mâna pe inimă, putem spune cinstit: cineva din domeniul producţiei berii şi băuturilor răcoritoare ar refuza sfaturile venite din partea fostului director general al întreprinderii „Vitanta”, Iacov Tihman? Şi nu o conversaţie de o oră la o ceaşcă de ceai, ci o analiză minuţioasă a situaţiei la întreprindere efectuată timp de trei săptămâni de cel mai bun producător de bere din Moldova, cu recomandările practice de rigoare.
În prezent, proiectele de genul TAM, BAS, MOSEFF, TAIEX, CEED II etc. se ocupă cu atragerea consultanţilor de rang înalt, cu o vastă experienţă practică şi de o notorietate europeană .
Relatează co-proprietarul hotelurilor "Vila Verde" din Chişinău şi Ungheni, Alexandr Sapojnic: „Sunt vinificator de profesie, cu o anumită experienţă în construcţii. Despre afacerile hoteliere aveam o vagă inchipuire, deşi înţelegeam că au perspectivă.
Ce puteam eu să cer de la angajaţii mei? Să zâmbească mai mult? La recepţie să miroase a cafea? Dar asta e puţin.
Timp de 10 ani de existenţă a hotelului „Vila Verde" din Chişinău acolo au lucrat 4 consultanţi diferiţi. Ei au fost angajaţi de organizaţii internaţionale, eu doar le ofeream cazare şi masă. (Am calculat că aflarea unul expert danez timp de trei săptămâni m-a costat 60 de mii de lei). Însă acesta era un mare profesionist, care mulţi ani a lucrat în funcţii de conducere în cea mai mare reţea de hoteluri şi restaurante. Acesta are propriul hotel, administrat în prezent de către fiul său. Iar, odată ieşit la pensie, tatăl se plimbă prin lumea întreagă şi îşi împărtăşeşte experienţa, ce nu are preţ: până şi la faptul ce densitate trebuie să aibă prosoapele din hotel.
Altă dată am apelat la ajutorul cunsultanţilor atunci când intenţionam să instalez în hotele colectoare solare. În Moldova specialişti în acest domeniu pur şi simplu nu există. Proiectul MOSEFF a invitat experţi, care au efectuat lucrările necesare şi a aclocat un credit în valoare totală de 213 de mii de euro. În total, lucrările de reconstrucţie energetică a hotelului din Ungheni m-au costat 280 de mii de euro. Totodată, consumul de energie s-a redus cu 60%, iar investiţiile se vor recupera în 4-5 ani. Acum, cu experienţa acumulată şi cu susţinerea MOSEFF ne pregătim să reconstruim hotelul "Vila Verde"din Chişinău”.
Este greu să nu apreciezi asistenţa acordată întreprinderilor din industria confecţiilor în cadrul proiectului USAID CEED-CEED II. În ultimii ani, Moldova a fost vizitată de un număr mare de consultanţi în diverse domenii: de la coloristică până la merchadising. Toţi doritorii au putut participa (gratuit) la seminare şi traininguri. Specialiştii angajaţi în cadrul proiectului au efectuat brandingul şi rebrandingul mărcilor comerciale, au elaborat concepţii şi au creat brand-book-uri. CEED a achitat o parte considetabilă din cheltuielile pentru participarea la expoziţii internaţionale în Franţa şi Rusia.
În perioada 1 martie – 31 mai a.c. sub egida şi cu susţinerea acestui proiect are loc acţiunea de promovare "Din Inima. Branduri din Moldova", în cadrul căreia toţi cumpărătorii mărcilor comerciale „Arillu”, „Iuvas”, „Bombonici”, „Maicon”, „Ravetti”, „VS Vistline”, „Miss Vivien”, „Giovani Primo”, „My Revival” etc. vor beneficia de carduri de reduceri de 10%. Acţiunea, ce a demarat cu un press-lunch, unde jurnaliştii de la principalele organe de presă au primit primele carduri de reduceri, va fi însoţită de suport informaţional.
În încheiere, vom menţiona o parte din pachetul de recomandări ale expertului rus în merchandising, Ekaterina Bogaciova, (pur şi simplu ca exemplu). Mai puţine mărfuri – mai multe vânzări, alfel acesta nu mai este magazin, ci depozit. Distanţa între cuiere trebuie să fie de cel puţin 2,5 cm, iar cel mai bine – 5 cm. Din cauza iluminării incorecte a sălii, magazinul pierde 35% din cumpărători. Diferite tipuri de iluminat au culoarea sa şi capacitatea de a accentua sau „ucide” diverse nuanţe ale mărfii. Astfel, în lumina caldă şi galbenă a becurilor cu incandescenţă are de câştigat gama caldă, iar lămpile cu halogen pun în valoare culorile reci şi neutralizează unele nuanţe naturale. Cabinele de probă trebuie amplasate în aşa-numitele zone moarte, marfa cu reduceri – în partea din spate a magazinului. La intrare nu se afişează cea mai scumpă marfă – doar un mixt, pentru a nu speria cumpărătorii cu preţurile înalte.
Proiectaţi aceste recomandări, spre exemplu, în Centrul comercial „Elat” şi veţi înţelege că buticurile, proprietarii cărora sunt convinşi că vând ca la carte, în ochii unui client competent arată ca nişte depozite de second-hand.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
Jocul pe terenul propriu
Fondatorii companiei „Arilux" SRL Victoria şi Vasile Boldurescu consideră că, în prezent, pentru a avea succes în business nu este neapărat să ai studii în domeniu. Este mult mai important să ai abilităţi şi înclinaţie: atunci afacerea ta va fi invincibilă.
Ambii au suficiente temeiuri pentru asemenea convingeri. Victoria este profesoară, iar Vasile a obţinut diploma de inginer, apoi de jurist. Pe parcursul vieţii nu chiar atât de bănoase, Victoria şi-a descoperit înclinaţia spre afacerile cu articole de galanterie, modelarea şi confecţionarea genţilor pentru femei. Timpul şi condiţiile necesare pentru reorientare i le-au oferit cele două concedii de maternitate consecutive. În anul 2008, Victoria a reuşit să se concentreze asupra activităţii firmei. Cu un an şi jumătate în urmă, abandonând practica de jurist, i s-a alăturat şi Vasile.
„Există foarte multă literatură, spune Vasile Boldurescu. - Este Internetul. De aceea, dacă vrei foarte mult, poţi învăţa câte ceva. Trebuie să-ţi placă ceea ce faci. Atunci totul îţi va reuşi".
Au luat în chirie 150 m.p. de spaţiu pentru producţie. Am cumpărat câteva maşini second hand. Au angajat oameni, la fel fără experienţă şi studii specializate. Am învăţat toţi împreună şi treptat am reuşit.
"Secretul business-ului nostru constă în faptul că în procesul de elaborare a colecţiei ne orientăm spre tendinţele altei pieţe – celei de încălţăminte”, spune Victoria. „De aceea nu avem de unde să preluăm reţete, forme şi stiluri deja gata. Trebuie să inventăm singuri”.
Acum "Arilux" are, în afară de proprietari, 12 angajaţi, plus, contabilul şi mecanicul. Se cumpără utilaj nou, drept că din China.
"Maşinile germane costă circa 1,5 mii de euro, - explică Vasile. - cele chinezeşti pot fi cumpărate cu cinci-şase mii de lei. Ele rezistă doi ani de lucru".
Firma are patru buticuri (arendate) în centrele comerciale din Chişinău. În afară de aceasta, producţia este cumpărată angro de magazinul „Unic”, întreprinzătorii din raioanele ţării. Cu precauţie au început să facă cumpărături businessmenii din Kiev.
Acest fapt îi încurajează pe fondatori că au posibilitate să exporte în şara vecină. În acest caz, din contul creşterii vânzărilor vor putea reduce costul de producţie. Încă o posibilitate de reducere a cheltuielilor firmei le-au propus în cadrul proiectului USAID CEED II, partenerul căruia "Arilux" a devenit cu doi ani în urmă. Proiectul a convenit că „Unic” şi centrul comercial "Zorile" vor oferi câte un etaj pentru producţia industriei uşoare din Moldova, în condiţii preferenţiale.
Un alt "truc" al companiei "Arilux" este şi faptul că genţile sunt confecţionate câte 20 de unităţi şi doar în cazul unui succes incontestabil sunt fabricate repetat modele anterioare, dar în alte nuanţe. De aceea producţia întreprinderii este unică.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
Invenţii inutile
În perioada contemporană a tehnologiilor şi crizei de idei oamenii încearcă să inventeze orice, numai să se evidenţieze şi să câştige ceva bani, însă aceste idei nu sunt întotdeauna tocmai geniale. Vă prezentăm câteva invenţii care s-au dovedit a fi inutile şi nu au adus venituri de milioane autorilor.
1. În Japonia a fost inventat un dispozitiv pentru antrenarea zâmbetului. Dispozitivul trebuie purtat minimum trei ore pe zi, pentru ca muşchii feţei să se adapteze anume la zâmbetul dorit.
2. În Belgia a fost inventat un vas de veceu cu regulator de timp, care indică timpul petrecut în WC. Păcat că asemenea invenţie nu a ajuns până la locătarii locuinţelor noastre comunale, pentru că s-ar fi bucurat de un succes enorm.
3. Următoarea invenţie cred că este genială şi este foarte straniu că nu s-a înrădăcinat. Este vorba despre un blocator pentru bebeluşi! Aparatul fixează copilul pe masa pentru schimbarea scutecelor, burtica este blocată de o curbă masivă, iar picioarele sunt fixate cu lipici. Aceasta permite ca scutecele bebeluşului să fie schimbate mult mai rapid.
4. Încă o inovaţie pentru copii o reprezintă indicatorul umidităţii scutecelor, pentru a şti când acestea trebuie de schimbat.
Însă ideea de bază este că oamenii au încercat, s-au străduit. Încercaţi şi voi, poate vă reuşeşte!
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md
Formula succesului: asortiment + competenţă
Deseori cititorii noştri ne scriu cu rugămintea de a le da un sfat în legătură cu deschiderea unei afaceri. De exemplu, a unui magazin de mărfuri chimice, parfumerie şi cosmetice. Specialiştii din domeniu, cu experienţă de ani de zile în acest segment de piaţă, la care ne-am adresat, au spus că nu vor da sfaturi, dar pur şi simplu vor analiza istoria creării a doua reţele mari din Chişinău - "Cistîi dom" şi "Zoluşka".
Acestea au apărut aproape simultan, cu 12 ani în urmă. În prezent, "Cistîi dom" deţine 27 de magazine şi 2 chioşcuri, dintre care două la Bălţi. "Zoluşka" are 41 de magazine la Chişinău. "Cistîi dom" pune accentul pe magazinele mari, iar "Zoluşka" – pe cele mici.
Ambele reţele au început ca discounteri, adică cu vânzarea la preţuri reduse. În prezent, deseori se întâmplă că este mai convenabil să cumperi absorbante în supermarkete decât în magazinele specializate. Asta în pofida faptului că, spre exemplu, "Cistîi dom" a fost şi este cel mai mare importator al unui număr mare de poziţii: de la detergentul "Bingo" ("Hayat", Turcia) până la producţia concernului rus "Kalina". Aceasta se întâmplă din mai multe cauze. Pentru noi, însă, este important că politica comercială a reţelelor specializate se bazează astăzi pe alte principii. Primul este sortimentul. Nu fiecare supermarket îşi poate permite să expună pe rafturile sale numărul de poziţii ale magazinului specializat. De exemplu, pe site-ul reţelei "Zoluşka" este indicat că sortimentul este de 3000 de poziţii de la 45 de producători.
Al doilea şi cel mai important – competenţa vânzătorilor-consultanţi. Ei sunt chemaţi să ajute cumpărătorul să decidă ce produs îi va soluţiona problema în cel mai bun mod. De exemplu, cu ce se spală bluziţa pătată cu cafea solubilă? Cu cafea naturală? Cu ceai? Vin? Vopsea pentru păr? Vopsea pentru pereţi, din ulei, din acril? Acest şir poate fi continuat...
Adaosurile comerciale înalte determină reţelele specializate să le niveleze cu ajutorul diferitor acţiuni, ce se desfăşoară practic permanent.
Ce să-i faci, poporul nostru iubeşte când primeşte „gratis”! De aceea, o importanţă deosebită o are transparenţa desfăşurării tombolelor, claritatea regulelor, atractivitatea premiiilor etc. Desigur, sunt lansate carduri de discount, în unele cazuri, cu acumulare. Sunt şi alte programe, inclusiv sociale. Sunt salutabile şi alte „trucuri” menite să atragă cumpărătorii. De exemplu, vânzarea lămpilor, şireturilor şi ciorapilor etc. Caracterul reţelelor – „magazine de cartier”. Adică, nici nu „de la colţ”, dar şi fără pretenţii de importanţă raională sau orăşenească. Însă neapărat în locuri populate. Vânzarea se face, de regulă, de după tejghea. De aceea, întrebarea adresată de Cristina, trebuie de cumpărat sau de comandat pentru aceste magazine utilaj special presupune răspunsul – cum doriţi, doar să fie fiabil şi nu scump.
Materialul a fost pregătit de MyBusiness.md